Bedrijven boos over treintrajecten op lange baan

Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant is formeel: de treintrajecten IJzeren Rijn en de heractivering van de lijn 18 (Neerpelt-Hasselt), worden op de lange baan geschoven. Eerst moet Vlaanderen geld vrijmaken en Duitsland zijn fiat geven, vindt Galant. Nochtans zijn beide projecten belangrijk voor de Limburgse economie, en dat maakt Voka Limburg pisnijdig.

“We pleiten al vele jaren voor deze noodzakelijke verbindingen, en ook in SALK-rapport worden deze naar voor geschoven als belangrijk voor de heropleving van de Limburgse economie,” zegt Johann Leten. “De IJzeren Rijn is en blijft de kortste verbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied, terwijl de ontsluiting via trein naar Noord-Limburg nog steeds zo goed als onbestaande is.”

“De afgelopen decennia is er al genoeg studiewerk verricht,” vindt Leten. “Hoog tijd dat deze projecten een prioriteit worden. Cijfers tonen aan dat de lijn Neerpelt-Hasselt dagelijks 6.500 pendelaars zou mobiliseren. Daarvan maakt vandaag 88 procent noodgedwongen gebruik van de wagen. Maar ook de voordelen van de IJzeren Rijn zijn onmiskenbaar. Dat deze dossiers verdere vertraging oplopen, is opnieuw een dreun voor Limburg.”