Kinepolis mikt op Turken en operaliefhebbers

Kinepolis mag James Cameron dankbaar zijn, want door het succes van zijn Avatar wist de bioscoopgroep het jaar 2010 met een goed gevoel af te sluiten. “Het is algemeen bekend dat onze resultaten voor een groot deel afhankelijk zijn van de populariteit van de beschikbare films,” zegt Frédéric Broos, Theatre Manager van Kinepolis Hasselt. “Avatar heeft daarbij voor een positief effect gezorgd, dat zelfs overeind is gebleven ondanks het slechte winterweer op het einde van 2010.” Zowel qua omzet als bezoekersaantallen ging Kinepolis Hasselt vooruit.

Voor 2011 staan er niet meteen gelijkaardige kaskrakers op de agenda. “Maar met Rundskop hebben we al meteen een heel positieve verrassing gekregen,” zegt Broos nog. “En we verwachten later dit jaar ook nog de nieuwe Pirates of the Carribean en niet te vergeten de laatste Harry Potter. Dus de vooruitzichten zijn goed.”

Nochtans doet Kinepolis er alles aan om minder afhankelijk te zijn van de programmatie. “Inderdaad, en dat gebeurt op diverse manieren. Zo willen we meer bedrijven aanspreken en onze accommodatie vaker gaan verhuren voor events. In dat opzicht hebben we pas een nieuwe keuken voor de B-to-B geïnstalleerd, zodat ook de catering hierop aangepast is. In de tweede plaats organiseren we ook andere events dan films in onze zalen, zoals operavoorstellingen, theater, ballet of live-uitzendingen van NBA-basketmatchen en concerten.” Een derde vernieuwing, die wel weer met film te maken heeft, is de programmatie van buitenlandse films volgens de lokale demografie. “Zo vertonen we bijvoorbeeld Turkse films, die erg veel volk lokken.”

Tot slot heeft Kinepolis Hasselt ook een opmerkelijke ‘remodelling’ achter de rug. “Onze bezoekers moeten niet langer aanschuiven voor hun drank of snack, maar kunnen zoals in een kleine supermarkt alles zelf nemen en langs de kassa passeren,” legt de manager uit. “Uit bevragingen weten we dat onze klanten hier heel tevreden over zijn, omdat het veel sneller gaat. Het is maar één voorbeeld van de innovatieve ideeën waarmee we onze toonaangevende rol willen blijven waarmaken.”