Spuitgiet- en lakbedrijf Fremach Plastics in Diepenbeek heeft een nieuwe soort hoogglans ontwikkeld die de onderdelen voor onder meer automerk Audi extra zal doen schitteren. “Het is een technisch zeer moeilijk procédé dat we nu in Diepenbeek aan het testen zijn,” zegt bedrijfsleider Yves Duchatelet. “De eerste orders voor de Audi A1 en andere modellen zijn al binnen. We verwachten er erg veel van.”

Fremach, dat bijvoorbeeld frontpanelen voor autoradio’s en dashboards maakt, heeft in Diepenbeek intussen ook het kenniscentrum voor matrijzenbouw verder op punt gesteld. “Autoconstructeurs bestellen de matrijzen voor hun onderdelen tegenwoordig bij spelers zoals wij, vandaar dat wij hier een echte specialisatie van gemaakt hebben,” gaat Yves Duchatelet verder. “Het ontwerp en ontwikkeling van deze matrijzen is nu al goed voor een omzet van zo’n 4 miljoen euro, zowat de helft van Fremach Diepenbeek.”

Tsjechië
Sinds Fremach in 2007 één van de ondernemingen werd in de Elex-groep van Standard-voorzitter Roland Duchâtelet, werd er telkens zwaar verlies geleden. Vorig boekjaar was anders, met een verlies van ‘amper’ 14.500 euro. “We gaan nu ook de fabriek in Izegem op de rails zetten, en dan kunnen we volop bouwen aan positieve cijfers;” weet Duchatelet. “Daarvoor hebben we de assemblage wel helemaal naar Tsjechië moeten overhevelen. De arbeidskost ligt hier gewoon te hoog.” Deze beslissing heeft evenwel geen negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid gehad. Fremach Diepenbeek stelt nu 130 mensen tewerk, 7 meer dan vorig jaar.

Dat Fremach met ongeveer dezelfde omzet (12,5 miljoen) het aan de streep veel beter heeft gedaan, wijt Duchatelet ook aan de optimalisatie van het productieproces. “We hebben nu veel minder uitval, waardoor we minder grondstoffen moeten verbruiken en de marges toenemen,” aldus de naamgenoot van de eigenaar. “We zijn van 28% marge naar 41% gegaan, waardoor we kunnen besluiten dat de turn-around bij Fremach Diepenbeek goed is gelukt.”

Het bedrijf heeft naast Diepenbeek en Izegem ook vestigingen in Tsjechië, Slovakije en Mexico.