Alva beukt op deur van horecazaken

Alva Verse Vruchten uit Hasselt gaat na de retail en de foodservice-klanten (grootkeukens), nu ook de markt van de horecazaken benaderen. “We zijn momenteel aan het onderzoeken hoe we onze groeten en fruit in kleinere hoeveelheden bij deze klanten gaan krijgen,” zegt algemeen directeur Hans Desmet. “Want het probleem situeert zich vooral in de logistiek. Als we kunnen samenwerken met partners die in dit segment nu al over de vloer komen, hebben we meteen een nieuwe strategische poot erbij.”

Het is slechts één uiting van de steile ambities die de groothandel koestert. “De vergunning is binnen om een gloednieuwe groetensnijderij te bouwen van 2000 m2,” zegt Desmet nog. “Over 2 à 3 maanden beginnen we eraan, zodat alles in 2011 nog klaar is. Daarna kunnen ook de werken starten aan een nieuwe shipping-terminal, nog eens goed voor 2000 m2 extra ruimte.” De totale investering van deze projecten bedraagt ten minste 4 miljoen euro.

Omzetmatig heeft Alva in 2010 het sterkste resultaat ooit neergezet. “Met een stijging van 13% zullen we als alle cijfers verwerkt zijn, uitkomen tussen 42 en 43 miljoen euro,” rekent Hans Desmet uit. “Een gevolg van de prijsstijgingen in groeten en fruit, maar ook van de groei die we zelf gerealiseerd hebben.” Een hele verademing ten opzichte van 2009, toen het bedrijf nog 10% omzet kwijtspeelde. “Ondanks het feit dat we in een consumentenmarkt zitten, hadden ook wij last van de crisis. België is nog altijd een sterk exportland, en we hebben vastgesteld dat in economisch moeilijke tijden de buitenlanders terug chauvinist zijn geworden. Ze eten dan vooral hun eigen groenten en fruit. Hierdoor is het prijsniveau sterk gezakt, maar dat is intussen dus terug genormaliseerd.”