ABN wil uw innovatie op nieuw platform

Het klimatisatiebedrijf ABN uit Bilzen heeft met SmartLog een platform voor open innovatie gelanceerd. Onder meer het Leuvense bedrijf Option en telecomoperator Belgacom zijn al op de kar gesprongen. SmartLog heeft vlak na de lancering al met succes twee producten in de markt gezet.

SmartLog werd begin dit jaar boven de doopvont gehouden door Jo Nelissen en Rosaline Wijnen van ABN. SmartLog is dus in principe een zusterbedrijf, maar staat er in de werkelijkheid los van. Guy Claesen (onder meer ex-Ubizen) werd aangetrokken als operatoneel directeur (COO) van het platform. Die heeft intussen al twee producten klaar voor de markt. Het eerste is de HealthCheckBox. “Normaal gezien gaan technici één keer per jaar bij hun klanten op bezoek om de apparaten te checken en te onderhouden,” geeft Claesen als voorbeeld. “Als er een onderdeel aan vervanging toe is, moet de technicus nog eens terug om het onderdeel te vervangen. De HealthCheckBox maakt dit eenvoudiger en efficiënter. Het toestel signaleert via een sensor wanneer een bepaald onderdeel aan vervanging toe is en zo kan de technieker meteen het juiste onderdeel meenemen en vervangen.”

Een tweede product van SmartLog is de StoreConnect. “Met deze toepassing kunnen we niet alleen de koelinstallaties in winkels en warenhuizen naar de wens van de uitbater aansturen, maar ook de verlichting, en desnoods nog andere toestellen. Zo nemen we een zorg weg van de schouders van de winkeliers.”

Open innovatie

“We hebben al een massa vragen gekregen vanuit de meest verschillende sectoren voor ons platform,” zegt Nelissen. “Ik begrijp nu pas goed waar open innovatie over gaat. Alle partijen winnen in deze situatie en de openheid van het platform maakt in principe een ongekend aantal toepassingen mogelijk.”