Klimatisatiebedrijf ABN uit Bilzen heeft een niet-alledaagse keuze gemaakt in de strategie van het bedrijfsbeleid. Eerder dan de groei uit te drukken in een verhoging van de omzet, kiezen Jo Nelissen en Rosaline Wijnen voor innovatie en toegevoegde waarde. Uit het zopas gepubliceerde jaarrapport van 2013 blijkt dat de omzet is gedaald van 14,6 naar 11,5 miljoen euro. “Een heel bewuste keuze,” aldus de bestuurders. “We hebben in onze strategie beslist om te focussen op projecten met een hogere toegevoegde waarde.” Dat blijkt ook uit de gestegen winst en bruto marge.

ABN“Het is eerder ons doel om de leiding te nemen in innovatieve technologieën, zowel voor de klimatisatie van kantoren en winkels, als in cleanrooms,” aldus Nelissen. “Op dat vlak hebben we de laatste maanden forse stappen vooruit gezet, onder meer met het open innovatieplatform SmartLog. Wij kiezen daarbij voor radicale innovatie, voor ‘killer innovations’: tegenover onze concurrenten zijn we een ‘rulebreaker’. We stellen alle regels in vraag, we willen de markt op z’n kop zetten, en zo een duurzame klantwaarde creëren.”

Voor 2014 mikt ABN op een stabiele omzet, die gepaard met een kostenbewuste aanpak, opnieuw moet zorgen voor een hogere toegevoegde waarde.