85 procent van alle kmo’s sponsort maatschappelijke projecten of het lokale verenigingsleven. Dat blijkt uit een enquête die woensdagmiddag in Bilzen werd voorgesteld door ondernemersorganisatie Unizo.

Waar in 2008 nog maar 68 van de kmo’s een bijdrage deed voor een plaatselijke vereniging of menslievend project, is het aantal nu opgelopen tot 85 procent. “Verhoudingsgewijs wordt er wel minder financieel gesponsord dan in 2008 en meer met waardebonnen en kortingen gewerkt”, zegt Joël Stockmans, directeur van Unizo-Limburg. “In hun schaarse vrije tijd neemt 2 op 3 ondernemers ook nog een mandaat op in het verenigingsleven of stellen ze zich als vrijwilliger ter beschikking. Zo’n 75% van hen zegt dit te doen uit maatschappelijk engagement. Commerciële motieven gelden in slechts 10% van de gevallen. Het belang van kmo’s voor ons sociaal en gemeenschapsleven mag dus absoluut niet onderschat worden.”

Uit de enquête blijkt verder nog dat sportverenigingen het meest worden gesponsord (75%). Daarna volgen jeugdbewegingen en scholen. Meer dan 60% van de sponsoring gebeurt door financiële bijdragen. De rest doet dit in natura via gratis producten (18%) of waardebonnen (15 %). Drie kwart van de kmo’s sponsort meer dan 500 euro op jaarbasis. Dat was in 2008 maar 57%. Meer dan 10% van hen geeft zelfs meer dan 5.000 euro uit per jaar.

Met de Dag van de Klant die Unizo aanstaande zaterdag organiseert, wordt de plaats van de lokale ondernemer in de samenleving nogmaals onderlijnd.