Na een marathonvergadering die bijna 24 uur heeft geduurd, zijn de vakbonden en de directie van Ford Genk tot een voorstel van akkoord gekomen. In ruil voor een premie zal er in het eerste kwartaal van 2013 naar keuze 40 of 42 dagen gewerkt worden, aangevuld met 25 dopdagen. De achterban moet het voorstel goedkeuren of afwijzen.

Het was een moeilijke taak voor de sociaal bemiddelaar om de kloof tussen de vakbonden en de directie van Ford Genk te dichten. Inzet was de compensatie voor het herstarten van de productie en de vrijgave van de geproduceerde wagens. “Het voorstel dat is bereikt, houdt in dat we een toeslag van 40 procent krijgen op het basisuurloon als we de eerste 40 werkdagen een volume van 1000 auto’s per dag halen,” zegt Eddie Martens, hoofdafgevaardigde van het ACV. Dit is het werkritme dat vroeger werd gehanteerd. “Er is nog een tweede optie, waarbij de werkdruk lager ligt en er 950 auto’s worden gemaakt. In dat geval bedraagt de toeslag 25 procent, te verdelen over 42 werkdagen.”

De oorlogsbuit van 7000 voertuigen die de bonden achter de hand houden, blijft intact. “Afspraak is dat we alleen het bijkomend geproduceerd volume zullen vrijgeven,” legt Gert Steegmans van het ACLVB uit (foto). “Pas toen Europese directie onze onwrikbaarheid in deze heeft beseft, zijn de onderhandelingen in een stroomversnelling gekomen.” Ford kan zelf kiezen welke auto’s er worden geleverd, zo lang er maar 7000 op het terrein blijven staan.

De werknemers krijgen vanaf vrijdag een brief van de sociaal bemiddelaar om voor of tegen het voorstel te stemmen. Op 7 januari worden de omslagen geopend. Nu donderdag om 13 en 15 uur lichten de bonden het voorstel nog toe aan de bedrijfspoort.

Voor de werknemers van de toeleveranciers gelden trouwens dezelfde afspraken. Ook zij mogen zich uitspreken over het onderhandelde compromis.