Op een bijzondere ondernemingsraad heeft de directie van Decoma Belplas de intentie tot sluiting aangekondigd. Het personeelsbestand van 260 arbeiders, 62 bedienden en intussen nog zo’n 30 uitzendkrachten wordt geleidelijk afgebouwd om tegen eind 2014 helemaal dicht te gaan.

Het dochterbedrijf van Magna/Decoma International ligt pal tegenover de fabrieken van Ford Genk. Er worden bumpers, grillen (roosters), binnenbekleding voor deuren en andere auto-onderdelen gemaakt. Ford Genk is naast Audi Brussel, Volvo Trucks en Peugeot, slechts één van de klanten, goed voor zo’n 40 procent van de omzet. Daarom heeft de directie zich steeds sterk gemaakt dat de aangekondigde sluiting van Ford Genk niet noodzakelijk het einde voor Decoma Belplas moest betekenen. Een sociaal plan of andere afscheidsmaatregelen waren niet aan de orde, aangezien het bedrijf het banenverlies door Ford wou opvangen met het binnenhalen van andere contracten, en dus wou opteren voor een maximale hertewerkstelling.

120 miljoen schuld
Het is wel zo dat Decoma Belplas al vele jaren zware verliezen leed, die telkens moesten bijgepast worden door het Canadese moederbedrijf. Er werd de afgelopen jaren een put geslagen van 120 miljoen euro.
Maar aangezien ook het contract met Audi weldra afloopt, en de resterende activiteiten voor Volvo, Peugeot en anderen maar 15 tot 20 procent van de omzet betekenen, heeft de directie nu toch beslist om de stekker eruit te trekken. In tegenstelling tot de buitenwereld, komt het nieuws voor de bonden niet als een verrassing.

pierre vrancken2Aangekondigde dood
“Kroniek van een aangekondigde dood,” zegt Pierre Vrancken van het ABVV (foto). “Er is eigenlijk van in de beginfase overgeïnvesteerd in Decoma Belplas. Dit bedrijf is gebouwd voor industriële massaproductie. Nu Ford en Audi verdwijnen heeft het geen nut meer open te blijven. Er zal in de onderhandelingen bekeken worden of er alternatieven zijn, zoals een overnemer. Maar de hoop is klein gezien de huidige conjunctuur in de Europese auto-industrie.”

“Als 80 procent van de omzet verdwijnt, is het geen verrassing dat de vestiging in Genk het voor bekeken houdt,” aldus Johan Lamers van de christelijke bediendebond LBC. “Toen de nochtans bij het personeel erg geliefde General Manager Ian Salisbury onlangs werd ontslagen, en de Duitsers het opnieuw voor het zeggen kregen, voelden velen de bui al hangen.”

Er komen voorlopig geen acties. De bonden vragen de mensen sereen te blijven en de gesprekken af te wachten. Volgende vrijdag zitten bonden en directie voor het eerst samen in het kader van de eerste fase van de Wet Renault.