Ongeveer 70 procent van alle aankopen die Limburgers doen via het internet, omgerekend zo’n 215 miljoen euro, vloeit jaarlijks naar het buitenland. Digitale handelaars als Bol.com en Zalando lachen zich een kriek.

internetwinkelenUnizo Limburg ging aan het cijferen. De detailhandel in onze provincie is goed voor een omzet van 4,37 miljard euro. Het aandeel van de online verkoop daarin, bedraagt momenteel 7 procent. Omgerekend kopen de de Limburgers dus ieder jaar voor 306 miljoen euro op het internet, of 355 euro per Limburger. “En dit aandeel stijgt jaar na jaar,” zegt directeur Bart Lodewyckx van Unizo Limburg. “We moeten er dus alles aan doen om onze ondernemingen op het digitale spoor te zetten, zodat ze mee kunnen profiteren van deze trend en de boot niet missen.”

Het leeuwendeel van de koek, 70 procent of 215 miljoen euro, vloeit nu immers naar het buitenland. “Dat komt overeen met de omzet die gegenereerd wordt in 80.000 m² winkeloppervlakte, of het equivalent van een binnenstad als Hasselt,” rekent Lodewyckx voor. Van de 355 euro die de Limburger per jaar via het internet koopt, verdwijnt dus 250 euro over de grens.

“Met een campagne willen we de lokale ondernemers oproepen om zich beter te wapenen tegen de internetgiganten,” stelt de Unizo-directeur. “Als de wetgeving straks in orde is, kunnen ze met dezelfde arbeidsvoorwaarden, zoals nachtarbeid, hun logistieke processen aansturen. En dan hebben Limburgse ondernemers een groot voordeel op hun thuismarkt, omdat ze door hun nabijheid sneller kunnen leveren en een betere naservice kunnen bieden. Opportuniteiten die voor het grijpen liggen,” besluit Lodewyckx.