Omdat Limburgse bedrijven nog onvoldoende exportgericht zijn, werd zopas het project Track Export opgestart. Daarbij zal Voka Limburg 100 Limburgse bedrijven selecteren en hen individueel begeleiden op hun weg naar het (verre) buitenland.

Uit de cijfers blijkt dat Limburg minder exporteert dan bedrijven in andere provincies, en dan vooral als het gaat om de verre export (buiten Europa). Waar dit elders zo’n 34% van de export vertegenwoordigt, halen wij nauwelijks 3%. Daarom vindt Voka dat er nood is aan individuele begeleiding. “Bedrijven moeten 1 per 1 overtuigd worden om internationaal te gaan of hun potentieel volledig te benutten,” vindt Johann Leten. “Elk bedrijf zou zich regelmatig de strategische vragen moeten stellen: “Is internationalisatie nodig voor mijn bedrijf en hoe past dit in mijn visie?”.

KaasbrikDe voorstelling van Track Export gebeurde donderdag bij Kaasbrik in Halen. Dit bedrijf van Johan en Karlien De Turck en Toon Hutsebaut was tien jaar geleden alleen actief op de Belgische markt. Kaasbrik versnijdt en verpakt kaas, zoals mozzarella, emmental en gouda voor horeca, foodservice en industrie. Er werkt een 30-tal mensen. De omzet evolueerde van 10 naar ca 27 miljoen euro, vooral te danken aan export. De export binnen Europa is goed voor 53% van de omzet, maar sinds een 2-tal jaren wordt ook 5% van de omzet gegenereerd door ‘verre export’.