Directeur Wim Steenbakkers van de Limburgse autofabrikant Duracar zegt er alles aan gedaan te hebben om de elektrische bestelauto voor Limburg te behouden. Aankloppen bij Industriebank Liof en Nedcar liep op niks uit. De wagen wordt nu in China gebouwd.
Hieronder het interview dat WijLimburg.nl met Steenbakkers had. Daaronder een reactie van Industriebank Liof. Nedcar reageerde niet op een mail om een toelichting. 
1. Is dat nou zuur? Bent u heel druk bezig met een Limburgse Duracar, en gaat de wagen in China gebouwd worden…
 
Ja en nee. Na de faillissementsaanvraag en de rehabilitatie zijn we natuurlijk verder gegaan met onze zoektocht naar een goede financierder. Door de faillissementsaanvraag was de positie van DuraCar natuurlijk ernstig verzwakt. Er was wel van diverse kanten veel interesse, maar alleen de Chinezen bleken met een solide plan te komen. Dus ik ben zeer blij dat DuraCar in goede handen is gekomen.Aan de andere kant: ik had het veel liever gehad dat DuraCar in Nederland was gebleven. Maar dan heb je een financierder nodig die dit ook wil en een overheid die hier vol achter staat. Het is jammer dit niet gebeurd is. 
 2. Hoe hard zijn die productieplannen van 50.000 stuks eigenlijk?
Naar mijn mening zijn die aantallen zeer hard. Gezien de gesprekken met en bezoeken van productie-sites die wij met ons DuraCar team in China ( 2010) gedaan hebben werd toen al alles voor een productie in gereedheid gebracht. De productiecapaciteit van deze sites is ingericht op grote aantallen. Ze hebben het geld en de ambitie om dit (en nog veel meer) waar te maken. Ook alle acties zijn daar op gericht 
3. Waarom is de auto niet voor Limburg behouden?
Limburg heeft alles (kennis, kunde, een zeer efficiënte autofabriek NedCar, zeer goede partners) om dit hier (Nederland) te behouden. Maar zonder geld doe je niets. DuraCar heeft 0 Euro subsidie gekregen en er waren geen financiers uit Nederland/Europa die dit konden/wilde doorzetten. 
4. Jullie hebben wel contact gehad met onder meer Industriebank Liof en met Nedcar maar dat is op niks uitgelopen. Wat ging er mis?
Dat klopt. Wij hebben met beide gesproken. Liof bleek geen interesse te hebben om DuraCar te financieren. Mogelijk was het bedrag te groot en/of hadden ze andere prioriteiten. Dat is natuurlijk zeer legitiem, maar wel jammer. NedCar had geen interesse in een samenwerking. 
5. Elektrische auto’s zijn hot en toch is het niet gelukt. Hoe kan dat?
De kans is ZEER groot dat het gaat lukken. Met de juiste financiering zijn de kansen om succesvol te zijn zeer groot. 
6. Bent u nog betrokken bij het China-verhaal?
Zijdelings. Als er vragen zijn beantwoord ik, of mijn andere teamleden, die graag 
7. Ga je nog weer met elektrische auto’s bemoeien of heb je het gehad?
Ik geloof in elektrische auto’s. De markt is er. Dat blijft interessant. Het technische team van DuraCar blijft samenwerken onder de vlag van Komerca ( www.komerca.nl ). Komerca is een bedrijf dat een uitgebreide expertise heeft opgebouwd in alle onderdelen van het innovatietraject. Maar met het oude DuraCar team gaat Komerca ook bedrijven ondersteunen met het ontwerpen, voorbereiding, realisatie optimalisatie en nazorg van de productie inclusief alle kwaliteitswaarborgsystemen. Uiteraard zijn we ook beschikbaar (en praten we met verschillende partijen) die actief zijn in elektrisch vervoer. Ik denk dat ons team bv. een zeer goede bijdrage kan leveren aan de Streetscooter van de RWTH zoals gefinancierd door het LIOF en de provincie.
REACTIE INDUSTRIEBANK LIOF:
LIOF juicht privaat initiatief altijd toe. Wat betreft Duracar en de ontwikkeling van elektrische auto’s moeten we ons echter realiseren dat dit een markt is waarmee de globale automobiel­industrie zich intensief bezighoudt. Bekende grote Japanse en Europese automerken hebben sinds kort de eerste elektrische auto’s op de markt. Deze hebben een hoge prijs ( 35.000 euro) en een lage prestatie ( 150 kilometer actieradius).
Om in dit segment vrijwel uit het niets en zonder de diepe zakken van een groot moederbedrijf een nieuw concept op de markt te brengen is uiterst lastig. Bij ontwikkelingskosten voor nieuwe modellen praat je al gauw over investeringen van tientallen, zo niet honderden miljoenen euro’s. Daar komt nog bij dat de techniek zijn beperkingen kent; denk aan bijvoorbeeld gewicht en capaciteit van akku’s. De toetredingsdrempel is dus zeer hoog. Een participatie van LIOF biedt daarbij geen soelaas.
De reden waarom wij wel bijvoorbeeld het project Streetscooter ondersteunen is omdat daar gewerkt wordt aan de ontwikkeling van de technologie. Een goede technologie is de basis en de voorwaarde voor de ontwikkeling van een voertuig. Daar zit onze motivatie: kansen creëren voor Limburgse bedrijven om kennis en expertise te delen in nieuwe technologische ontwikkelingen.
 

Bron: wijlimburg.nl. Overgenomen met toestemming.