Journalist/ondernemer Jo Cortenraedt (57) heeft het winstgevende magazine Chapeau teruggekocht van Media Groep Limburg (MGL). Negen jaar geleden verkocht hij de glossy met een oplage van rond de 20.000 (waarvan 8000 betaald) aan MGL.

Cortenraedt koopt het nu terug omdat hij eigenlijk toch al alles doet met zijn eigen mensen, van redactie tot verspreiding. ‘Alleen de vrachtwagen met gedrukte exemplaren rijdt naar het gebouw van MGL in Heerlen, vanaf daar doen we alles zelf’.

Een andere oorzaak voor de terugkoop is dat Cortenraedt de totale controle wil houden over het blad. Hij denkt dat zoiets beter kan als hij zelf weer de eigenaar is. MGL, ook uitgever van de beide Limburgse dagbladen, gaat van reorganisatie naar reorganisatie (mede door dalende inkomsten) en is ook afhankelijk van de grillen van de Engelse eigenaar Mecom en het grotere zusterbedrijf Wegener.

Cortenraedt:’De toekomst van Wegener en Mecom is voor mij onduidelijk. Ik weet niet waar ze naar toe gaan. Voor Chapeau heb ik een heldere koers’. 

ONBEKENDE PRIJS

De onderhandelingen zijn volgens Cortenraedt soepel verlopen. ‘Ik heb met directeur John Boermann van MGL een afspraak kunnen maken waar we beide tevreden over zijn’, zegt de koper. En verkoper Johan Boermann reageert: ‘Chapeau paste niet goed meer in portfolio van MGL en kan los van MGL heel goed zelfstandig verder ontwikkelen’.

Een verkoopprijs maken de beide partijen niet bekend. Het nieuwste nummer, met veel verhalen over de kunstbeurs Tefaf, is volgens Cortenraedt direct het beste ooit qua omzet. Ook het dikste. 

DRINGEN OP DE MARKT

Cortenraedt doet de overname enkele maanden na de start van Zuid, opinieblad voor Zuid-Limburg dat wordt uitgegeven door Maurice Ubags en Peter Eberson. Hij ziet dat deels als een concurrent, met name omdat de beide bladen deels in dezelfde vijver vissen qua advertenties. Redaktioneel liggen beide bladen wel ver uit elkaar. Verder zijn er nog tal van lifestylemagazines zoals Niveau (van Guy van Grinsven), Navenant (van Holbox bv), Nummer 1 (van MGL) en anderen. Ruim een jaar geleden ging Boomer’s failliet. 

TELEVISIE

Chapeau integreerde vorig jaar het magazine Maaseuregio. Cortenraedt en zijn mensen maken ook het televisieprogramma Limbourgeois bij de publieke televisiezender L1. Bij Chapeau werken vier mensen in vaste dienst, daarnaast zijn er meerdere freelancers. 

MARCEL MOURMANS

Cortenraedt startte in mei 1997 Chapeau nadat hij geen journalistieke verhalen meer kwijt kon in het enkele jaren daarvoor ontstane magazine Nummer 1. Dat ging een puur commerciële koers waaraan Cortenraedt niet mee wilde doen. ‘Ik ben journalist’. Hij startte daarom een eigen blad, ‘geen nummer twee’, maar een lifestyle glossy aan de bovenkant van de markt.

Hij kreeg financiële hulp van Marcel Mourmans, de voormalig eigenaar van snackfabriek Mora in Maastricht. De beginjaren waren moeilijk, zegt Cortenraedt, ‘ik had geen verstand van het leiden van een bedrijf, ook niet van de commerciële zaken zoals het binnenhalen van advertenties en marketing’. Na enkele moeilijke jaren ging het steeds beter met Chapeau. In 2002 nam MGL het over. ‘Zij zijn naar mij gekomen omdat ze een tijdschriftendivisie wilden starten, onder meer met Chapeau’. Cortenraedt verkocht zijn aandelen zodat hij zich weer puur aan zijn grote liefde, de journalistiek kon wijden. 

NOG MEER?

Tien jaar later is hij weer uitgever én hoofdredacteur. Een stuk wijzer, ook op commercieel gebied, het blad beter en inmiddels zelf 57. Cortenraedt wil nog meer. Hij verkent strategische mogelijkheden, bijvoorbeeld voor samenwerking. Maar concreet is nog niks, zo stelt Cortenraedt. 
 

Bron: wijlimburg.nl. Overgenomen met toestemming.