Door te bouwen en te investeren in crisistijd én de vleugels uit te slaan naar de Randstad is het Maastrichtse bedrijf MRI® Executive Search van oprichter Jean Theuns als kool gegroeid. Het zoekt onder meer topmensen voor Philips.

Hieronder een mailinterview met directeur Paul Denis:

1. Mini-cv de Paul Denis: geboren, opgegroeid, leeftijd, nest, opleiding, werk

Ik ben Paul Denis, 36 jaar, opgegroeid in een prachtig dorp in het zuidelijkste puntje van Limburg (Banholt). In 1996 ben ik afgestudeerd aan de Hogeschool, richting Personeel & Organisatie. In dat jaar ben ik gestart in mijn eerste baan als intercedent bij het toenmalige Adia-Keser, later Adecco. Vervolgens o.a. vestigingsmanager bij Vedior en Polec en uiteindelijk kwam ik bij Randstad terecht. In 2002 was ik Rayonmanager en vanaf 2006 ben ik doorgegroeid naar Directeur Regio Limburg. Medio 2008 werd ik benaderd door Jean (JJJ) Theuns om te participeren in MRI® Executive Search en kreeg ik de uitdaging, om naar mijn eigen inzien en ambitie, het bedrijf uit te bouwen tot een landelijke speler. We zijn gestart in mei 2008 met 6 medewerkers. Nu in 2010 zijn we een landelijke speler geworden, met 3 kantoren van MRI® en 3 kantoren van SearchN® Recruitment Solutions, in Amsterdam, Eindhoven en Maastricht.

2. Waar staan jullie nu? werknemers, omzet en werk.

We hebben gebouwd en gedurfd te investeren in de moeilijkste tijd van de markt. We zijn blijven geloven en ondanks alle tegenwind die het ondernemerschap kan krijgen, hebben wij onze doelstellingen bereikt. Recent hebbe we de kantoren in Amsterdam geopend en een overname gedaan voor SearchN®. Momenteel werken er 50 medewerkers bij onze organisatie en zijn wij qua omzet vervijfvoudigd. In 2011 verwachten wij weer te verdubbelen qua omzet en te groeien naar minimaal 75 medewerkers. Ook starten wij 2 nieuwe bedrijven in 2011, een assessment tak en een nieuw wervings-en selectie & detacheringsbureau TopStaff voor mbo en hbo personeel. Wij verwachten in 2012 een omzet van 10 miljoen te realiseren.

3. En 3 jaar geleden?

3 jaar geleden waren wij met z’n zessen met 1 kantoor in Maastricht en 1 label.

4. Volgens onderzoeken komen mensen steeds meer zelf aan het werk via linkedin en zo. is er nog wel werk voor jullie?

Natuurlijk, kandidaten actief zoeken en benaderen is een vak apart. Er zal altijd door organisaties gebruik worden gemaakt van externe bureaus om hen te ondersteunen hierin. Als een organisatie het toch in eigen beheer wilt doen dan ondersteunen wij met SearchN® Recruitment Solutions. Bijvoorbeeld voor Philips zoeken we actief naar kandidaten, beheren een gedeelte van de recruitment backoffice en hebben zelfs 2 inhousekantoren met corporate recruiters draaien. Dit allemaal onder de brand en werkprocessen van de klant.

5. Oorspronkelijk zijn jullie gestart in Maastricht. Waarom ben je steeds meer opgeschoven richting Randstad?

Als je ambitie hebt dan moet je toch naar de Randstad. Hier zitten grote bedrijven en wil je meetellen, dan zal je lokaal aanwezig moeten zijn in de markt. Natuurlijk blijft Limburg onze thuishaven en is de moedermaatschappij met alle staf (Management Resources) gevestigd in Maastricht.

6. Is Limburg nog in trek bij de high potentials?

Dat is een lastige vraag. Er zijn potentials die in de 2e fase van hun leven zitten dus meer balans zoeken. Deze kandidaten zijn bereid om naar Limburg te verhuizen. Echter het probleem van onze provincie is de vervolgstap van high potentials.

Wij hebben prachtige en goede bedrijven in Limburg, echter is doorstroom naar de top vaak beperkt. In de Randstad heb je meer top100 bedrijven, zoals Heineken, Unilever, Vodafone, Philips en ga zo maar door. Het is dus gemakkelijker daar een vervolgstap in je loopbaan te vinden dan in Limburg. Dit zou ook de kracht van de Euregio moeten zijn. Je moet niet alleen potentials willen halen voor de huidige functie maar je moet ze perspectief bieden. Dit zou kunnen binnen eigen bedrijf, maar wellicht ook door samenwerking van de grotere bedrijven, zoals Sabic, Medtronic, Vodafone. Stel voor dat zij hun toppotentieel uitwisselen als zij zelf geen vervolgstap meer kunnen bieden, dus loopbaanplanning van talent over bedrijven heen.

7. En zo waarom. Ze nee, waarom.

Zie boven

8. Lonkt het buitenland al?

Tjsa, dit is wel de ambitie van Jean(JJJ) en mij. We denken met name dat SearchN® zich verder gaat ontwikkelen richting het buitenland. We hopen de eerste stap naar de UK in 2011 te maken en in 2012 naar de VS. Dit RPO (Recruitment Process Outsourcing) product leent zich hier dan ook uitstekend voor. De ambitie van MRI® is nog twee kantoren in Nederland te openen de komende jaren en met vijf kantoren dan in de top 10 van Nederland te behoren op het gebied van Werving en Selectie.

9. Hoogtepunt 2009/2010

Dit waren er gelukkig erg veel. We zijn dit jaar gegroeid van 15 medewerkers naar bijna 50. De opstart van SearchN® in januari was top en zeker een outsourcingscontract met Philips afsluiten als starter is een prestatie op zich. Jean(JJJ) en ik zijn trots op onze mensen die elke dag meehelpen aan de bouw van ons bedrijf en aan de bouw van onze droom. Ook de overname van Findwell in Amsterdam, november jl., laat zien dat het plan dat we in 2008 bedacht hebben, werkt!

10. Dieptepunt 2009/2010

Door onze extreme groei dit jaar krijg je als ondernemer en als manager te maken met tal van problemen. Van beheer van cashflow tot onduidelijkheid in je interne organisatie. We zijn altijd oprecht geweest naar relaties, partners en vooral eigen mensen. De gezegde de mooiste bloemen groeien aan……. is de beste manier om het weer te geven. We hebben ze geplukt maar ook veel stress hierdoor gehad.

Bron: wijlimburg.nl. Overgenomen met toestemming.