Artissan uit Meeuwen-Gruitrode is gespecialiseerd in conceptuele badkamerafwerking.

Wim MaesenEigenaar Wim Maesen: Wij noemen onszelf “bathroom tailors”: we verkopen geen baden, douches of toiletten,  maar zorgen er wel voor dat deze mooi worden afgewerkt in een uniforme stijl. Dit kan bijvoorbeeld op basis van het gekozen badkamermeubel.  Zo kan je een badkamer volledig bekleden zonder dat er tegels aan te pas komen. Het grote voordeel voor de eindgebruiker: hij kan op 1 adres zijn volledige badkamer kopen. En in plaats van 3 of 4 aannemers heeft hij nu slechts 1 aanspreekpunt. Artissan heeft dan ook geen eigen winkel, maar wordt verdeeld via de professionele  sanitairhandel.

Artissan is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Ik werkte als vertegenwoordiger voor een fabrikant  van massage-baden, stoom- en douchecabines en klanten vroegen vaak hoe ze die baden moesten bekleden. Na de zoveelste  schets begon ik na te denken over het commercialiseren van wegneembare badbekledingen op maat.  De vraag naar douchecabines op maat bracht mij tot het principe van de Showerwall. Eenvoudig, minimalistisch en volledig op maat verkrijgbaar. Dit idee werd verder uitgebreid met hangtoilet-bekledingen en een à la carte-principe en zo  kwamen we tot het overkoepelende concept van “bathroom tailors”.

Aanvankelijk startte ik in bijberoep  met enkele medewerkers. Maar de vraag werd zo groot dat ik er al snel mijn hoofdberoep van moest maken . En nu, 5 jaar later, zijn we alomtegenwoordig op de Belgische markt en beginnen de andere Europese  landen ons ook te ontdekken.

Voor de ontwikkeling van onze naadloze douchewand (Showerwall) zijn we  vertrokken van acrylaten die vroeger in niet-sanitaire toepassingen werden gebruikt. We hebben deze geoptimaliseerd tot een resistent product met een perfecte oppervlaktestructuur. Onze Showerwall is daardoor zeer eenvoudig te onderhouden, behoudt levenslang zijn  glans en is chemisch resistent. Dat is  heel belangrijk in een omgeving waar kalk, zeep en andere chemicaliën (vb.haarspoelmiddelen) samen komen.

Voor Artissan begon het verhaal dus bij een innovatief concept. Door goed te luisteren naar onze klanten, te horen wat er in de markt leeft en daarop proberen in te spelen, hebben we een nieuwe markt aangeboord. Heel belangrijk daarbij was om je vizier open te houden. Door niet terug te grijpen naar de gangbare procedés en oplossingen, maar door out-of-the-box te gaan denken en in andere sectoren te gaan kijken, hebben we een nieuw concept ontwikkeld.

Donderdagavond op Made in Limburg TV: een uitgebreide reportage met deze Innovatieheld! Surf ook naar www.neemvoorsprong.be

Het Innovatiecentrum helpt bedrijven door hen o.a. te begeleiden bij het opstellen van een subsidiedossier. Meer weten over onze diensten? Surf naar www.innovatiecentrum.be