Walter Eevers: Innovatie maakt deel uit van ons DNA

Walter Eevers is general manager techno-marketing bij  Nitto Europe. Deze Japanse producent van industriële kleefbanden heeft zijn Europees hoofdkwartier in Genk gevestigd. Walter Eevers: “Innovatie maakt deel uit van ons DNA. Bij Nitto moet iedereen een stukje bijdragen tot innovatie. Wij noemen dat ‘san shin’, wat Japans is voor ‘drie nieuw’. Het verwijst naar de drie pijlers van ons innovatiebeleid: technologische vernieuwing, nieuwe markten en het zoeken naar nieuwe toepassingen daarvoor.

In ons meest recente innovatietraject focussen we op duurzame ontwikkeling. We willen grondstoffen die traditioneel op aardolie gebaseerd zijn, vervangen door bio-based grondstoffen. Zo kunnen wij bijdragen tot het verlagen van de CO2-voetafdruk  van onze producten en onze klanten.

Innovatie zonder falen bestaat niet.

Het project startte 5 jaar geleden en we hebben daarbij heel goed naar de markt geluisterd en gekeken. Zowel bij onze consument als bij onze leveranciers groeide de aandacht voor groene materialen. Daaruit groeide ons creatieproces dat leidde tot een nieuwe technologie en de introductie van nieuwe polymeren.

Innoveren doen we gedeeltelijk  in ons eigen bedrijf en deels in samenwerking met de universiteiten waaronder de UHasselt. Ook werken we nauw samen met het IWT en het Innovatiecentrum Limburg. Zij adviseerden ons hoe een dergelijk innovatieproject het best kan omschreven worden zodat het ook past in het strategisch initiatief van de overheid. Er ontstond een soort van wisselwerking met vraag en antwoord zodat ook de inhoud van ons project eigenlijk verbeterde.

Innovatie zonder falen bestaat niet. Wel moet je proberen om falende innovatietrajecten er zo vroeg mogelijk uit te halen. En daarvoor is een heel nauw klantencontact  en een grondig marktonderzoek heel belangrijk.  Niet alleen bij de start van het innovatietraject, maar wel continu tijdens het proces. Betrek de klant zo vroeg mogelijk bij het project, dat geeft je veel meer kansen op succes.

Wie met innovatie wil starten, moet vooral geloven in zichzelf en niet opgeven. Dan ben je al een heel eind op weg.

Surf ook naar www.neemvoorsprong.be

Het Innovatiecentrum helpt bedrijven met innovatieplannen door hen o.a. te begeleiden bij het opstellen van een innovatiedossier. Meer weten over onze diensten? Surf naar www.innovatiecentrum.be