Raymond Vanstraelen, oprichter en CEO van Bio-Racer legt uit:  Bio-Racer is gespecialiseerd in het aanmaken van customized wieler- en schaatskleding.

Wij maken dus kleding op maat van de clubs, elk met hun eigen logo¹s, eigen design en eigen kleurtjes. Per jaar kleden wij meer dan 2800 nieuwe clubs, waaronder de nationale ploegen van België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland.

Zadelpijn is een grote plaag voor wielrenners. Fabrikanten van wielerkleding hanteren daarom een gouden stelregel: je bent maar zo goed als je koersbroek is. En de koersbroek is maar zo goed als het zeem is. Door verschillende onderzoeken, waaronder een zadeldrukmeting, hebben wij ontdekt dat vooral door de aanhoudende wrijving wondjes ontstaan. Om dat probleem op te lossen, hebben wij ReSkin ontwikkeld. Deze bi-elastische pleister is zowel in de breedte als in de lengte rekbaar en bovendien wordt er een superzachte siliconelijm gebruikt. Hierdoor kan de pleister veel makkelijker en pijnloos worden verwijderd en hergebruikt, zonder dat er verdere schade aan de huid wordt toegebracht.

ReSkin was in eerste instantie enkel bedoeld om doorzitwondjes bij renners te voorkomen. Na een tijdje merkten we dat het een huis-tuin-en-keukenproduct kon worden omdat het kon gebruikt worden bij alle schaafwonden, blaren en brandwondjes en die ook sneller genas.

Het idee om pleisters te ontwikkelen was natuurlijk makkelijk, maar we konden dit niet zelf ontwikkelen. We  hebben hier veel mensen bij moeten betrekken. De adviseur van het Innovatiecentrum Limburg heeft ons in eerste instantie geholpen om een IWT-subsidieproject in te dienen en heeft externe mensen aangebracht om het product te ontwikkelen. Ook hebben we nu een project bij Flanders Care dat hij ondersteund heeft.

Starten met innovatie is iets dat begint met een buikgevoel. Het moeilijke met innovatie is dat je niet kan zeggen wanneer het klaar is. Je weet vooraf niet wat het zal kosten en kent ook de opbrengsten niet. Als CEO moet je echt geloven in je innovatietraject, want het is niet makkelijk om een nieuw product goed op de markt te brengen, zelfs niet als iedereen er heel sterk in gelooft.