Innovatie gaf ons imago een serieuze boost!

Erwin Hermans is afgevaardigd bestuurder bij Okazi, actief in recyclage en verkoop van goederen: ³Okazi is een sociaal economie bedrijf en is actief van Hasselt tot Sint-Truiden. In 1999 startten wij met 15 mensen en inmiddels zijn we uitgegroeid tot 180 medewerkers.

Okazi recycleert goederen. Wij zamelen de goederen in bij de mensen, maken ze proper en verkopen ze terug in onze kringwinkels in Hasselt en Sint-Truiden. Dat gaat van speelgoed, boeken, platen, tot huisraad, meubelen, eigenlijk alles wat herbruikbaar is. Daarnaast creëren wij

tewerkstelling: we geven mensen kansen. Onze medewerkers komen allemaal uit een periode van 5 jaar inactiviteit.

In 2010 creëerden wij het Flagbaggamma. Na een make-over van de stad Hasselt hadden we een heleboel vlaggen binnengekregen. We hebben eerst geprobeerd om die vlaggen te verkopen, maar dat werkte niet. We hebben het dan over een andere boeg gegooid en zijn de vlaggen gaan behandelen als een grondstof, een materiaal om nieuwe producten te creëren. Uit die oude vlaggen maken wij nu nieuwe producten zoals tassen, toiletzakken, ipad-hoezen, portefeuilles enz. Het Flagbagproject creëerde een aantal bijkomende tewerkstellingsplaatsen voor mensen uit kansengroepen. Bovendien heeft het project ons bedrijf ook op de kaart gezet. Okazi wordt niet meer alleen als afvalverwerker gezien, maar ook als een bedrijf dat met trendy dingen bezig is en waar telkens nieuwe producten ontstaan. Het gaf ons imago een serieuze boost!

Onze samenwerking met het Innovatiecentrum Limburg bestond uit verschillende facetten. In eerste instantie hielden we een brainstormsessie over het product zelf. In een latere fase zijn we nog dieper ingegaan op ons

businessplan: aan welke doelgroep en op welke verdeelpunten zouden de producten verkocht kunnen worden?

Een innovatietraject afleggen, is een proces. Het duurde 1,5 jaar om te komen tot een goed product dat ook commercieel interessant is. Het is altijd opnieuw zoeken en investeren. Maar uiteindelijk krijg je zo¹n drive in je bedrijf, dat iedereen gebeten is om er iets leuks van te maken. Daarom deze tip voor wie wil innoveren: neem voldoende tijd! Wees niet direct ontgoocheld na de eerste resultaten, maar wees er ook niet direct tevreden mee. Blijf er elke keer naar streven om een beter product op de markt te zetten.²

Het Innovatiecentrum begeleidt bedrijven o.a. bij het in kaart brengen van hun businessmodel op basis van de Business Model Canvas van A. Osterwalder.
Meer weten over onze diensten? Surf naar www.innovatiecentrum.be

Vanavond op TV Limburg in Limburg@Work: een uitgebreide reportage met deze Innovatieheld!
Surf ook naar www.neemvoorsprong.be