Zes “Captains of Limburg” zetten hun schouders onder tweede editie [18-28]

18-28_logo_300x300Met de wedstrijd [18-28] wil JCI Limburg het ondernemerschap bij jongeren promoten. Voor de tweede editie wordt er verder gebouwd op het succesvolle concept van 2014. Toen werd er afgeklopt op maar liefst 176 inschrijvingen. Naast een stevige portie naambekendheid en uitgebreide persaandacht ontvangt de winnaar een prijzenpot om u tegen te zeggen: 125.000 euro risicokapitaal en professionele begeleiding! Wie wordt de opvolger van Kelly Eerdekens van Bella Stoma?

Wie zijn de ‘Captains of Limburg’ editie 2015?

Sofie Smeets, voorzitter van [18-28] licht toe: “Zes Limburgse topondernemers vormen de rode draad doorheen de wedstrijd. Ze zorgen als ‘Captains of Limburg’ samen met de Limburgse investeringsmaatschappij LRM voor een belangrijke financiële ondersteuning door het risicokapitaal voor de winnaar ter beschikking te stellen. Daarnaast zullen hun ervaring en individuele adviezen van onschatbare waarde zijn voor de finalisten. Kortom: Zij ondersteunen hiermee ten volle jong Limburgs ondernemerschap.”

We zetten de ‘Captains of Limburg’ editie 2015 voor u op een rijtje:

Visual_248792593-Captains2P_450x180Eugène Alen, Belisol

Hilde Essers, H.Essers (nieuw)

Kurt Hensen, Test & Measurement Solutions (nieuw)

Louis Kemps, Ucare/Tobasco

Paul Kumpen, Kumpen (nieuw)

Jo Nelissen, ABN

Welke kandidaten zoekt [18-28]? 

Sofie Smeets: “We lanceerden [18-28] op de uitreiking van de JCI Award Limburgse Jonge Ondernemer. Ondertussen ontvingen we al een tiental inschrijvingen. Maar we zouden natuurlijk graag het aantal deelnemers van vorig jaar overtreffen. Dat waren er toen 176, dus: werk aan de winkel!”

Wie mag meedoen? JCI [18-28] richt zich op jonge startende ondernemers die in Limburg wonen en hun eigen onderneming willen starten of al bezig zijn. Met een leeftijd tussen de 18 en 30 jaar, een stevige portie ondernemerszin en een (eerste) business idee.

Hoe werkt [18-28]?  

  1. Alle kandidaten die inschrijven worden volgens het principe ‘iedereen winnaar’ vier maanden uitgenodigd op inspiratie- en netwerkavonden. Zij kunnen leren van gerenommeerde sprekers en krijgen toegang tot het breed netwerk van partners.
    Sofie Smeets: “In deze fase willen we de kandidaten kennis laten maken met de troeven van Limburg. We maken daarbij handig gebruik van onze partners, zowel bedrijven, opleidingsinstellingen, overheden en andere organisaties.”
  1. Na het indienen van een eerste (beperkt) business plan en een pitch voor de JCI jury van [18-28] komen vijftien deelnemers in de halve finale terecht. Ze worden gekoppeld aan een mentor en kunnen hun vaardigheden en businessplan individueel verder verfijnen. Ze krijgen in deze fase ook een training om hun pitch skills nog te verbeteren. De beste vijf stromen door naar de finale.
  1. De final five krijgen tijdens de finaleronde een uitgebreide individuele begeleiding op juridisch, financieel en boekhoudkundig vlak. De finalisten komen in rechtstreeks contact met de 6 “Captains of Limburg”.
    De jury beoordeelt deelnemers  aan [18-28] op zes criteria: product/dienst (innovatief – creatief – differentiërend), business model, financieel plan, aanwending risicokapitaal, presentatie, ondernemerscapaciteiten
  1. Op basis van een ultieme pitch op 26 november wordt de winnaar of winnares gekozen en bekendgemaakt tijdens het slotevent. De winnaar kan een flinke sprong voorwaarts maken dankzij de ervaring & begeleiding, een mooi bedrag aan risicokapitaal en een grote visibiliteit.

Hoe inschrijven?  Inschrijven kan nog tot en met 16 mei 2015 op www.18-28.be