Toeristisch ondernemen en centrumontwikkeling

Een vaak onderschatte troef van Houthalen-Helchteren is zeker het toeristisch aanbod dat er erg prominent aanwezig is.  Door het succes van de vakantieparken in Hengelhoef en Molenheide kan men jaarlijks rekenen een half miljoen overnachtingen.   Hiermee staat Houthalen-Helchteren op de derde plaats in Limburg.  Het is mede dankzij  de vakantieparken Molenheide, Hengelhoef maar ook Kelchterhoef dat de gemeente mag spreken van een bekendheid die ver buiten de provinciegrenzen reikt.  De toeristische toekomst ziet er trouwens nog beter  uit als de ‘Oostappen Groep Vakantieparken’ de huidige capaciteit kan verdubbelen.  Ook de gemeente zet zwaar in op de toeristische sector door zelf de domeinen Kelchterhoef en De Plas verder te gaan ontwikkelen.  Voor Kelchterhoef gebeurde dit al met de nodige provinciale subsidies.

kelchterhoef-5

Hengelhoef

Een ander  belangrijk aandachtspunt voor het gemeentebestuur is om een goed evenwicht te vinden tussen het dagtoerisme van onder meer De Plas en Kelchterhoef en het verblijfstoerisme dat Molenheide en Hengelhoef aanbieden.  De bedoeling hierbij is om de bezoeker aan de vakantieparken ook in het handelscentrum te laten vertoeven en het onder andere ook hele cleantechverhaal mee te geven.

Om in dit opzet te slagen  schakelde het gemeentebestuur van  Houthalen-Helchteren het bureau ‘CityD’ in.  Dit studiebureau is een autoriteit op he gebied retailadvies, centrumbeheer en procesmanagement.  De herbestemming van een aantal sites in het centrum van Houthalen is zo één van de uitdagingen om meer bezoekers aan te trekken.   Meer bepaald het oude gemeentehuis en enkele winkels en huizen vlakbij omhelzen samen de 6 ha grote projectzone ‘Grootveld’ .  Het unieke aan deze ontwikkeling is dat er samen met het merendeel van de eigenaars wordt gewerkt om met heel  de zone over een periode van 10 tot 15 jaar tot een project van economische activiteiten te komen   Ook  een herbestemming en ontwikkeling van het John Cuppensplein kadert in deze strategie.