Sebastiaan Sanders, Leolux: “Subtiele taalverschillen zijn online belangrijk”

“Als je op lange termijn zaken wil doen in andere landen, moet je mensen van ginds ook naar je bedrijf halen. Culturele invloeden hebben een onmiskenbare invloed over hoe je zaken doet. Dat geldt zelfs voor een buurland als België of Vlaanderen als regio”, is directeur-eigenaar Sebastiaan Sanders (37) van meubelfabrikant Leolux uit Venlo duidelijk. Hij is de derde Nederlander in de reeks Bruggen Bouwen.

Familiebedrijf Leolux heeft gedurende tachtig jaar een reputatie opgebouwd in de sector van kwalitatieve gestoffeerde meubelen. Naast een fabriek in Venlo is er ook een productie-eenheid in Hongarije. “In België vertegenwoordigen dealers Leolux in diverse meubelspeciaalzaken en beschikken we over een exclusieve showroom in Sint-Pieters-Leeuw. “Onze meubels laten zich het best omschrijven tot hoogkwalitatief zitcomfort, een bijzondere vormgeving, kleurrijk en vakwerk op bestelling in het hogere segment”, vertelt Sanders.

Verschil

Het overgrote deel van de meubelen verhuist van Venlo naar zowat alle delen in Europa, maar ook in Dubai, China en de VS is Leolux actief. “In totaal stellen wij 350 personeelsleden te werk op diverse locaties. Onze omzet bedraagt 40 miljoen euro en daarvan boeken we 15 % in België”, becijfert Sanders. “Of er veel verschil is tussen de Vlaamse en Nederlandse markt? Belgen zitten anders. De meubels met een hogere rug en extra steun doen het er beter dan bij ons. Ook op vlak van ondernemen is er enig verschil. Informeler en met lekkere drank en hapjes. De gewoonten zijn anders”.

Valkuil

Sanders wijst op een valkuil die je niet meteen zou verwachten: de taal. “Wij verwachten dat die hetzelfde is, maar niet dus. Sommige woorden zijn anders en daar moet je zeker online rekening mee houden. Belgen spreken over een zetel, wij over een bank. Een sofa gebruiken wij ook niet meteen. De taalverschillen zijn heel subtiel, maar maken online wel een verschil. Zeker als je zoektermen moet instellen. Daar sta je niet bij stil. Eigenlijk zijn wij met Chinezen bewuster bezig met taal dan met onze zuiderburen”, lacht Sanders.

Tip

Leolux hoopt zich in de toekomst nog meer te meten met de concurrenten in het buitenland. “We moeten wel. In de huidige online wereld kan je niet anders dan internationaal denken. Het is een beetje zoals met het voetbal. Als je in de Nederlandse competitie aan de top speelt, doe je dat daarom nog niet in Europa. Als we aan de top willen blijven spelen, moeten wij ons met de concurrenten in het buitenland meten. Zeker wie serieus zaken wil doen met andere landen, haalt best mensen van ginds met hun culturele invloeden in huis”, adviseert Sanders.

www.leolux.nl

Ontbreek niet op de grootste Euregionale speed business dating ooit. Kom op 24 oktober naar de brug in Kanne over het Albertkanaal en ontmoet 500 topondernemers uit België en Nederland. Schrijf u nu in via deze link!