Remon Veraart, Mosa: “Belgen zijn bescheiden, Nederlanders direct”

Remon Veraart van tegelfabrikant Royal Mosa uit Maastricht is de derde Nederlandse CEO in de reeks Bruggen Bouwen. België is voor Royal Mosa een belangrijk land. Op de locatie in Maastricht werken zo’n 70 Belgen op een totaal van ruim 600 werknemers . “Zaken doen in België gaat ons goed af. Een Nederlander moet er alleen niet als een stereotype Nederlander handelen”.

Mosa, of liever Royal Mosa, is het paradepaardje van de Maastrichtse maakindustrie. Al sinds 1883 verdiepen ze er zich in alles wat met tegels te maken heeft. “Wij zijn intussen de enige overgebleven tegelfabrikant in Nederland. Volgend jaar vieren we ons 135-jarig bestaan”, zegt  Remon Veraart trots.  Het bedrijf telt twee productiesites in Maastricht: een voor vloer- en de andere voor wandtegels. “Ze draaien 24 uur op 24 en dat zeven dagen op zeven.”

Utiliteitsbouw

Mosa draait jaarlijks een omzet van ruim 100 miljoen euro. “De Belgische markt heeft daarin een aandeel van drie procent. Het merendeel verkopen we in Nederland, maar ook elders in Europa en verder zoals in Dubai en de Verenigde Staten worden onze tegels verkocht. Ondanks dat drie procent misschien niet veel is, is België voor ons belangrijk. Mosa heeft in België drie verkopers die vooral actief zijn in de utiliteitsbouw. Architecten informeren over onze kwalitatieve producten is een belangrijke taak voor ons Belgisch team”.

Diner

De 52-jarige CEO merkt niet veel verschil in de verschillende fasen van een bouwproject voor België en Nederland. “Ieder project begint bij een opdrachtgever en een architect die de keuze maakt voor een ontwerp en materialen”. “Wel zijn er duidelijke cultuurverschillen tussen Nederland en België. Meer dan in Nederland draait het in België om de relatie. Hoewel het steeds minder wordt, worden nog steeds veel zaken gedaan tijdens een goede lunch of diner. In Nederland is er vaak minder aandacht voor het relationele aspect”.

Aanpassen

In dat losse en gemoedelijker zaken doen, ziet Veraart meteen ook een valkuil voor collega-ondernemers uit Nederland. “Nederlanders moeten zich aanpassen aan deze manier van zaken doen. Dat geldt overigens ook in andere landen. Ik merk dat Belgen vaak bescheiden zijn;  Terwijl Nederlanders meteen op de trommel slaan zijn Belgen vaak terughoudender. Wij zijn zeer direct terwijl onze buren vaak voorzichter zijn in communicatie. Of het eenvoudig zaken doen is met Vlamingen? Niet meteen beter of slechter dan met een ander maar gewoon anders.  Je moet je simpelweg verplaatsen in de andere manier van werken. Het feit dat we dezelfde taal spreken en buren zijn, blijft natuurlijk een onmiskenbaar voordeel.”

www.mosa.com

Ontbreek niet op de grootste Euregionale speed business dating ooit. Kom op 24 oktober naar de brug in Kanne over het Albertkanaal en ontmoet 500 topondernemers uit België en Nederland. Schrijf u nu in via deze link!