Paul Smits, Fancom: “Belangrijk om je aan te passen aan de plaatselijke gewoontes”

Paul Smits van automatiseringsbedrijf Fancom in Panningen, nabij Venlo, is de tweede ondernemer in de artikelenreeks Bruggen Bouwen. Zijn firma met 130 werknemers helpt varkens-, kippenhouders en champignonkwekers met de automatisatie van de klimaatregeling en het voederproces. “Zeker op vlak van subsidieregeling voor innovaties kunnen we van de Belgen leren. Bijlange na niet zo complex als in Nederland”.

Fancom is goed voor een omzet van 50 miljoen euro, een fabriek in Frankrijk en ruim 200 distributeurs wereldwijd. De missie bestaat erin om voor de klanten optimale condities te creëren zowel in de stal als voor de bedrijfsvoering. “ Dat doen we door onze systemen voor klimaatbeheersing, voerautomatisering, biometrie en datamanagement zodanig op elkaar af te stemmen dat ze elkaar versterken en u er als ondernemer optimaal profijt van heeft”, luidt het.

3,5 %

“In België zijn we actief via onze dealers en installateurs. De Belgische markt vertegenwoordigt 3,5 % van onze omzet. Bij tal van landbouwers plaatsen en onderhouden wij onze installaties. Als het met intensieve veehouderij te maken heeft, zijn wij erbij. Het is een redelijk stabiele markt, ook al is er soms druk van de publieke opinie”, stelt CEO Smits.

Minder direct

Belgen en Nederlanders mogen dan wel dezelfde taal hebben, toch is er een duidelijk verschil van zaken doen weet Smits. “Onze exportaandeel bedraagt 90 % van de omzet en naar waar je ook uitvoert, je moet je aanpassen aan de plaatselijke gewoontes. In België is dat niet anders. Belgen zijn minder direct dan Nederlanders. Zeker in netelige kwesties kan een ja achteraf nogal eens neen betekenen. Maar als het moet dan gaat het wel. Zeker om snel een beslissing te nemen, is onze taal een voordeel”, weet Smits.

Cultuur

Smits vergelijkt de Belgen met Fransen. “Dat is positief bedoeld en cultureel gebonden. Op vlak van gewoontes zijn het Fransen die Nederlands spreken”, lacht Smits. “Het gaat er gemoedelijker aan toe. Tussen de middag uit eten gaan en dan zaken doen, is daar een voorbeeld van. Op zakelijk vlak zie ik vooral voordelen. In onze sector zijn we veel bezig met innovaties. Fancom wil een voorloper zijn in de ontwikkeling van allerhande systemen. Daarvoor werken wij trouwens ook nauw samen met de KULeuven. We merken dat de Vlaamse en Belgische overheden innovaties heel hard stimuleren door subsidies te verlenen. In Nederland is een subsidieproject zo complex terwijl er in België maar een beperkt aantal mensen hun zeg over moeten doen. Daar kunnen wij in Nederland nog wat van leren.”

www.fancom.com

Ontbreek niet op de grootste Euregionale speed business dating ooit. Kom op 24 oktober naar de brug in Kanne over het Albertkanaal en ontmoet 500 topondernemers uit België en Nederland. Schrijf u nu in via deze link!