Jo Nelissen en Rosaline Wijnen, ABN: “Nederlandse groeimarkt biedt opportuniteiten”

Op dinsdag 24 oktober verzamelen 500 Belgische en Nederlandse ondernemers op de brug over het Albertkanaal in Kanne voor de grootste Euregionale speed business dating ooit. Het moment om meningen uit te wisselen over kansen die zich aan de andere kant van de grens bevinden. Jo Nelissen (46) en Rosaline Wijnen (46) van klimatisatiebedrijf ABN zijn al jaren grensoverschrijdende ondernemers en weten het zeker. “Nederland is een groeimarkt met veel opportuniteiten”.

Voor ABN in Munsterbilzen gaat het eveneens hard. In juni haalde de firma nog een order van 2,7 miljoen euro binnen voor de bouw van cleanrooms in Nederland. Klant is de beurgenoteerde groep Aalberts dat onder meer producten levert aan hightechbedrijf ASML. “Via toeleveranciers is dat meteen ook een van onze belangrijkste afnemers in Nederland”, stelt Jo Nelissen. “Met onze eigen cleanroomtechnologie kunnen onder meer machines produceren voor de aanmaak van chips zonder dat stof of andere zaken het proces contamineren. Het gaat momenteel goed in Nederland. De economisch crisis sloeg er hard toe, maar dat is intussen verteerd met een grote groei tot gevolg”.

Bereikbaar

De rode draad in deze reeks rond ‘Bruggen Bouwen’ is voor de ondernemers het cultuurverschil. “Nederlanders zeggen meteen waar het op staat. Ze zijn meer open. Een Belg zegt al snel ‘wij bekijken of een samenwerking erin zit’ terwijl hij weet dat het niets wordt. Als ik een tip kan geven aan collega-ondernemers dan is het wel dat ze directer moeten communiceren. Bij ons verloopt ook altijd alles via via om iets te bespreken terwijl je maar naar een Nederlands bedrijf moet bellen en al meteen de CEO of beslissingsnemer te spreken krijgt”, weet CEO Rosaline Wijnen.

Metaforen

Niet alleen cultuur, maar hoe verwonderlijk ook op taalvlak zijn er afwijkingen. “We spreken wel dezelfde taal, maar de betekenis is soms anders. Nederlanders praten veel in metaforen. Een voorbeeld? ‘We gaan het op de rails zetten’. Maar wat bedoelen ze dan? Gaan ze een bestelbon tekenen? Willen ze alles eerst nog eens bekijken? Gaan ze een bepaald volume afnemen? Je moet ze om verduidelijking vragen. Dat is iets wat niet eenvoudig is voor veel Belgen. Wij zijn te lief om dat te vragen”, vult Jo Nelissen aan.

Wijn

Een glas wijn maakt volgens Nelissen eveneens een verschil in Nederland. “Met uitzondering van Maastricht en omstreken, maar zeker in Eindhoven en noordelijker bestaat er geen lunchcultuur. Dat je ’s middag gaat uit eten en daarbij nog een glas wijn drinkt, begrijpen ze niet. In België gaan we al snel pro-actief eentje drinken met de klant. Niet bij onze noorderburen. Dat gebeurt er pas als het contract getekend is. Wat me eveneens opvalt en kansen biedt, is dat Belgen over de grens het imago hebben van timide en heel eerlijk te zijn. Niet onbelangrijk. Wij kunnen sneller grensoverschrijdende zaken doen dan andersom. Veel Belgen zijn voorzichtiger om met Nederlanders in de boot te stappen omdat ze iets te vlot zijn”.

Niet gierig

Wijnen en Nelissen kieperen het clichébeeld dat Nederlanders gierig zijn de vuilnisbak in. “Zij kijken meer naar de lifecyclecost terwijl Belgen vooral aandacht hebben over wat het mij nu gaat kosten. Daardoor durven ze een hogere aankoopprijs betalen. Het circulaire ecologische verhaal leeft veel meer in Nederland. Op dat vlak staan ze verder. Wij leasen er intussen zelfs propere lucht. Het is een echt handelsvolk. Niet voor niet dat de Oost-Indische Companie al zo succesvol was”, besluit Nelissen.

ABN.be

Vergeet u niet in te schrijven voor de grootste Euregionale speed business dating. Doet het nu via deze link.