Jacobs Transport lost al decennia lang allerhande logistieke vragen op. Daarnaast verzorgen zij ook het personenvervoer voor zowel daguitstappen als meerdaagse reizen. Reeds sinds de opstart van demarketingafdeling in 2009 doet het rasecht Genks bedrijf beroep op het bureau voor alles omtrent marketing en communicatie. Flexibel, kort op de bal en meedenkend, dat zijn de woorden die Jacobs Transport gebruikt om demarketingafdeling te omschrijven.

Uniek, zo kan je de relatie tussen demarketingafdeling en Jacobs Transport wel noemen. Het transportbedrijf was namelijk de aller allereerste klant ooit van demarketingafdeling. “Tamara contacteerde ons nadat ze een artikel in de krant had gelezen over de overname van Jacobs Transport door Bart en mezelf”, zegt Francis Paulussen, verantwoordelijke autocars bij Jacobs Transport. “Omdat wij een frisse wind door het bedrijf wilden laten waaien, vroegen we haar om onze huisstijl in een nieuw jasje te steken. Zo ontstond het nieuwe logo voor het bedrijf, waarbij de blok staat voor graniet en stevigheid, de cirkels voor de wielen van de bussen en vrachtwagens.”

Alert

“Na de keuze van het logo en die eerste samenwerking, was er echt een klik tussen beide bedrijven”, aldus Francis.  “We besloten toen om al onze marketing- en communicatieactiviteiten aan Tamara uit te besteden.” Daar heeft Jacobs Transport nog geen spijt van gehad. “Demarketingafdeling is flexibel en speelt kort op de bal. Wij als zaakvoerders zijn vooral bezig met onze corebusiness: bus- en vrachtvervoer. Marketing en communicatie komt dan op de achtergrond. Toch weten we dat het een belangrijk aspect is. Demarketingafdeling trekt geregeld aan onze mouw en houdt ons kort en alert. De samenwerking verloopt vlot op die manier.”

 

Totaalpakket

Op de vraag wat demarketingafdeling uitvoert voor Jacobs Transport antwoordt Francis: “Eigenlijk het totale pakket. We kunnen voor alle mogelijke marketing – en communicatieprojecten bij hen terecht. We zijn momenteel heel erg actief op Facebook. We hebben zowel een pagina als een groep. Dat is handig om onze medewerkers up-to-date te houden als ze bijvoorbeeld in het buitenland zijn voor een langere periode. Dan hebben we minder contact en zo blijven ze toch op de hoogte van het reilen en zeilen binnen Jacobs Transport. Het is ook een snelle manier van communiceren. Vroeger wist één iemand het ‘grote nieuws’ en vertelde hij of zij dat verder. Nu zijn in één klap alle medewerkers op de hoogte.” Die activiteiten zorgen voor een enthousiaste doelgroep op Facebook, een leuke Facebookgroep die de collega’s van het transportbedrijf dichter bij elkaar brengt en de upgrade van de uitstraling van het bedrijf.

Nieuwe projecten

Deze samenwerking zal nog niet snel ten einde lopen, want er staan al heel wat nieuwe projecten in de startblokken. Zo is demarketingafdeling nu bezig aan de voorbereiding van de upgrade van de website, waarbij ze een proactieve houding aannamen. Daarnaast staat in maart de lentereceptie van de bussector op de planning. “Dit jaar proberen we de prijs binnen te halen voor het vervoersbedrijf dat social media en marketing op een efficiënte en effectieve manier inzet. Veel vervoersbedrijven doen dit niet, omdat je hier toch een risico mee neemt. Je weet nooit welke reacties je zal krijgen online en je medewerkers moeten daar ook akkoord mee zijn. Maar door de werksfeer die wij creëren binnen Jacobs Transport gaan we daar goed mee om”, aldus Francis.

Trots

Afsluiten doet Francis met het volgende: “We zijn de eerste klant van demarketingafdeling en zijn er dan ook trots op dat we mee aan de bakermat van het bedrijf liggen. We hebben toen een jong bedrijf en een jonge zaakvoerster een kans gegeven. Het doet ons dan ook veel plezier om te zien dat zij het goed doen!”

www.demarketingafdeling.be
Oude Markt 12/1
3600 Genk
089 61 47 97